loading...
بیتوته
admin بازدید : 1355 دوشنبه 03 تیر 1392 نظرات (0)

به گزارش باشگاه خبرنگاران، يکشنبه 2 تيرماه در چنين روزي بازيگر مطرح سينماي دفاع مقدس در سال 1334 به دنيا آمد.بازيگري بي حاشيه که هميشه در سکوت خبري فعاليت مي کرد و شايد گاهي شاهد گله و شکايت هاي او از سينماي ايران بوديم.

 
                                            

فعاليت هنري را از سال 48 با اجراي نمايش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان آغاز کرد در سال 53 براي بازي در نمايش "تسليم شدگان" جايزه کاخ جوانان را درياف کرد.
 
براي نخستين فيلمش "ديار عاشقان" ديپلم افتخار بازيگر نقش مکمل را در دومين جشنواره فيلم فجر گرفت.پرويز پرستويي با ايفاي نقش هاي متفاوت با ويژگي هاي متفاوت و با توجه به اينکه از پس هر نقشي به خوبي برامده است ؛به طور قطع از ماندگارترين بازيگران تاريخ سينماي ايران خواهد بود.
اين محبوبيت در برخي از نقش ها بسيار بارزتر و مشخص تر بوده است ؛شايد بتوان نقطه پرتاب پرستويي به سمت اوج را فيلم "آدم برفي" دانست که وي علي رغم نقش نه چندان پررنگي که برعهده داشت و شايد هم زياد هم ديده نشد؛ اما توانست منتقدان را از خود راضي کند.
                                               

                                               
 
اما يکي از بهترين کمدي هاي دفاع مقدس فيلم "ليلي با من است" با بازي او در نقش "صادق مشکيني" محسوب مي شود. اين فيلم در ادامه نمايش موفق در سينماها بارها و بارها از تلويزيون پخش شد ."مهرمادري" و "رواني" دو فيلمي بودند که جزء فيلم هاي معمولي به حساب مي‌آمدند و در آن زمان بسيار سروصدا به پا نکرد
                                         
                                             .
                                               
                                            
 
اما هياهويي در راه بود ؛جشنواره شانزدهم فيلم فجر ميزبان يکي از بهترين فيلم هاي دفاع مقدس و از بهترين ساخته هاي" ابراهيم حاتمي" کيا بود،" آژانس شيشه اي"در جشنواره به موفقيت هاي بسيار زيادي رسيد و پرويز پرستويي با بازي کردن در نقش ماندگار "حاج کاظم" قدم بزرگي براي ماندگار شدن اين نقش و خودش در تاريخ برداشت و توانست سيمرغ بلورين بهترين بازيگرنقش اول مرد را از آن خود کند. 
                                            
 

"مرد عوضي" از پرسروصداترين فيلم هاي دهه 70 به شمار مي‌آيد." پرستويي" با بازي در نقش يک مرد دو زنه نشان داد که مي تواند کمدين بسيار بزرگي هم باشد.
 
"مرد عوضي" در اکران عمومي فوق العاده موفق نشان داد و پرستويي پس از آن در سريال هاي محمدرضا هنرمند نيز هنرنمايي کرد.پس از حضور در تلويزيون ،"پرويز پرستويي" بازهم براي حاتمي کيا بازي کرد و اين بار در فيلم "روبان قرمز" به همراه "رضا کيانيان" درخشش فوق العاده اي داشت که منتقدان بازي هر دو را بسيار پسنديدند.
                             
                                            
 
" موميايي 3 "يک کمدي سياسي موفق ديگر با بازي پرستويي در دهه 70 بود که در آن فيلم پرستويي در کنار" رامبد جوان" بازي بسيار موفقي از خود نشان داد." موج مرده" و" آب و آتش" آخرين فيلم هاي دهه 70 پرستويي بودند که بازي او در "موج مرده" باز هم مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در آغاز دهه 80 به عنوان بهترين بازيگر مرد سينمايي در دهه 70 هنرنمايي کرد و حتي به عنوان يک ستاره پرفروش هم شناخته شد.                                
                                                      
 
فيلم پرستاره و شلوغ "ديوانه اي از قفس پريد" که در جشنواره بيست و يکم بسيار درخشيد؛ به دليل شلوغي و هجمه زياد شخصيت ها باعث شد بازي بازيگران اين فيلم آنچنان در اذهان نماند و بازي پرستويي در اين فيل از بازي هاي مهم عمرش به حساب نمي آيد هر چند که کانديداي سيمرغ بلورين جشنواره بوده است.
 
                                   
                               
 
يک غافلگيري بزرگ در راه بود ؛"مارمولک" با بازي درخشان پرستويي در نقش "رضا مارمولک "تا مدت ها نگاه ها را به خو معطوف کرد و ديالوگ هاي شخصيت رضا مثقالي با فن بياني عالي پرستويي تا مدت ها در سر زبان هاي مي چرخيد." رضا مارمولک" شايد از معدود نقش هاي تاريخ سينماي ايران باشد که مردم منتقدان متفق القول ان را پسنديدند و همچنين مورد توجه جشنواره هم قرار گرفته است.
"مارمولک" سيمرغ بلورين ويژه هيات داوران از جشنواره بيست و دوم را براي پرستويي به ارمغان آورد.
 
                            
 
"بيد مجنون" و به" نام پدر" هم به نوعي توانستند نام" پرويز پرستويي" را در تاريخ ماندگارتر از قبل کنند. او در جشنواره هاي بيست وسوم و بيست و چهارم به طور پياپي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را به دست آورده است اتفاقي که مدتهاست براي بازيگري نيفتاده و بسيار نادر است. البته نقس او در فيلم "بيد مجنون" بسيار بيشتر از "به نام پدر" مورد قبول واقع شد.
"
"صد سال به اين سالها" فيلم پرستاره سامان مقدم که به تک سئانس اکران در جشنواره بيست و هشتم رضايت داده و مدتهاست منتظر اکران عمومي است؛ از تجربه هاي ديده نشده پرستويي به شمار مي آيد.
 
 
                                      
                             
 
فيلم "کتاب قانون" هم ديگر تجربه پرستويي است که از جشنواره بيست و هفتم کنار گذاشته شد، اما در اکران عمومي بسيار با مردم ارتباط برقرار کرد. او براي دو حضور آخر خود در جشنواره فيلم فجر يعني" بيست" و "سيزده پنجاه و نه" کانديداي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد در جشنواره شده بود،اما نتوانست تعداد سيمرغ هايش را از چهار به پنج برساند.
 
"پرويز پرستويي" اکنون به عنوان بازيگر با تجربه، توانا و با قدرت بازي فوق العاده، شناخته مي شود و از جشنواره سي ام با دو فيلم "خرس"، "من و زيبا "حضور داشت. البته نتوانست انتظارات طرفدارانش را براورده كند.
 
 
                           
                            
                           

پرستويي يک سالي است که از سينما فاصله گرفته است و دليل آن راه تنها خود او مي‌داند ،اما اکنون براي جشنواره سي و دوم حضور پيدا خواهد کرد؛چرا که در حال بازي در فيلم" مهمان داريم" است تا بتواند در کسب سيمرغ شانس خود را دوباره امتحان کند./ص

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 1280
  • کل نظرات : 126
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 123
  • آی پی امروز : 264
  • آی پی دیروز : 218
  • بازدید امروز : 1,646
  • باردید دیروز : 2,139
  • گوگل امروز : 9
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 13,552
  • بازدید ماه : 36,515
  • بازدید سال : 234,576
  • بازدید کلی : 6,934,926